ELON bolist

Tävlingar och resultat

Hem   /   Tävlingar och resultat

Premiär i ny bil och framhjulsdrivet för Jonas Åkesson i South Swedish Rally

På fredagen är det inte bara årets SM-premiär för blekingeförarens Jonas Åkesson och hans kartläsare Andreas Martinsson, utan även för en helt ny tävlingsbil som dessutom är framhjulsdriven. 

In i det sista sliter småländska Team Nybes mekaniker med den Toyota Corolla som Jonas Åkesson starta med i South Swedish Rally, SSR, på fredagen i Älmhult.
– Bitarna på bilen börjar falla på plats och alla i teamet gör sitt yttersta för att vi ska få ihop den, berättar Jonas Åkesson inför tävlingen.

Den nya tävlingsbilen är den som Robin Sandberg tog SM-silver i förra året fast med ny kaross – efter den svåra kraschen – och lite nya tilltag då det är nya, uppadaterade, regler för den tvåhjulsdrivna och trimmade grupp H-klassen i år. Det innebär bland annat breddade skärmar, vinge etc, medan motorn är orörd än så länge, men växellådan är ny med 6 växlar, för Jonas vidkommande.
– Tyvärr ser det inte ut att bli så mycket test innan SSR drar igång på fredagskvällen. Då jag inte har kört en meter i en framhjulsdriven rallybil innan så får hela tävlingen bli ett enda stort test där sträcktider spelar mindre roll, förklarar Jonas Åkesson.

Jonas säger att det känns så klart lite pirrigt inför South Swedish Rally med en helt ny bil, ny kartläsare och första tävlingen för året!  – Men med folk som Robin Sandberg och Jonas Kruse omkring mig i Team Nybe, så finns förutsättningarna för att lyckas. Vägkaraktären i Älmhultstrakten är mycket fin, men väldigt utmanande för mig som förare.
– Som tävlingsmänniska vill jag så klart vara med och fajtas i toppskiktet, men vi måste vara realistiska och ta steg för steg hela året. Målsättningen i SSR är att hitta känslan i bilen och att vi kommer hela vägen till slutmålet. Det är en stor seger för mig, avslutar Jonas Åkesson.


Jonas Åkesson och Andreas Martinsson, kartläsare. Fotograf: Robin Sörensen

Jonas Åkesson nås på 0708-941 158

Kruse lovar sladdar och satsar på en plats bland de 10 främsta i klassen

Bland de tio främsta i grupp H, klassen för tvåhjulsdrivna trimmade bilar. Det – plus några rejäla och publikfriande bredsladdar – är ambitionen för forne rallyproffset och SVT Sportens bilsportexpert Jonas Kruse inför starten i SM-rallyt South Swedish Rally på fredagen.

Det var tänkt som ett gästspel hos Team Nybe och inte mer, men har nu blivit två i om med att Jonas Kruse och hans kartläsare Håkan Ekholm även står på startrampen i Älmhult när South Swedish Rally, SSR, startar. Precis som i barmarkspremiären Silverkongen för tre veckor sedan rattar Kruse en bakhjulsdriven Volvo 240 – då var det nästan på dagen 24 år sedan sist som han tävlade med en bakhjulsdriven rallybil.

– Går inte beskriva hur kul och fränt det var! Att även få det fina gensvaret från många kändes extra bra, inleder Jonas.
– Känslan kom tillbaka förvånansvärt snabbt. Farten fattades visserligen i tävlingen, men det är väl inte så konstigt när det är 24 år sedan jag körde Volvo och bakhjulsdrivet sist, fortsätter han.

Grupp H-klassen är ett getingbo och största bilklass i SSR med 32 ekipage anmälda.
– Målsättningen är att ha kul, enligt order från Team Nybe. Men såklart vill jag närma mig kanonerna där framme lite grann. Att bli bland de tio främsta i klassen ska nog gå. Tyvärr är de flesta mina konkurrenter nu för tiden, men en sådan förare som Mattis Olsson imponerar på mig, han har ett grymt tempo, berömmer Jonas Kruse.

Jonas har många engagemang utöver att kommentera bilsport i SVT. Han är även tränare för Skoghalls innebandydamer. Så särskilt mycket tid har det inte blivit över för test inför South Swedish Rally.
– Blir några vändor nu på torsdagskvällen eller -natten, efter att jag ”släppts fri” från min yngsta dotter Fias – Federation International Automobile – 20 årskalas. Grabbarna har kollat över bilen, vi har gjort några småjusteringar som vi ska stämma av innan start, berättar Jonas.

Han berömmer speciellt teamets mycket duktiga mekaniker.
– Jag kommer till teamet som värste fabriksföraren. Infinner sig samma känsla som senast kan jag lova att det blir mycket sladd och grussprut! Tiderna kanske inte blir bäst men show ska det bli, avslutar Jonas Kruse.

Jonas Kruse och hans kartläsare Håkan Ekholm. Fotograf: Robin Sörensen

Jonas Kruse nås på 0705-240 940

Dags för comeback för SM-tvåan Robin Sandberg efter kraschen!

Första böjen blir avgörande. Det säger rallyföraren och SM-tvåan Robin Sandberg inför sin comeback i South Swedish Rally som startar på hemmaplan, Älmhult, på fredagen. I fjolårets näst sista SM-deltävling, East Swedish Rally, skadades Robin och hans kartläsare, Mathias Bengtsson, mycket svårt i en krasch förorsakad av ett tekniskt fel på tävlingsbilen.

Nu, efter månader av sjukhusvistelser, rehab och sjukskrivning är duon tillbaka i rallysvängen med en helt nybyggd Toyota Corolla i Team Nybes färger. Fjolårets silver ska bli ett guld!
– Vi har inte haft en tanke på att lägga av, utan målsättningen är att ta ett SM-guld i grupp H, klassen för tvåhjulsdrivna och trimmade bilar. Hade inte olyckan skett, så det nog gått att ta det redan i fjol, förklarar en mycket motiverad Robin Sandberg.

Han berättar att det småländska rallyteamet arbetar dygnet runt för att ha den nya tävlingsbilen klar till fredagen då SM-rallyt South Swedish Rally rullar igång.
– Alla sliter med att få bilen klar, helst ska vi även hunnit med lite test innan starten, säger Robin och förklarar att som tävlingsmänniska går det inte att tycka synd om sig själv med tanke på slitet, utan det stundar lön för mödan – strax.
– Det ska bli härligt att få komma tillbaka, ser redan fram mot första böjen på specialsträckan, den blir avgörande för känslan. Sitter den så är ambitionen att vi kör för seger och siktar på ett SM-guld!

Robin Sandberg och Mathias Bengtsson, kartläsare. Fotograf: Robin Sörensen.

För ytterligare information kontakta Mathias Bengtsson, 0706-23 73 07

Team Nybe anmäler Jonas Kruse, Robin Sandberg och Jonas Åkesson till South Swedish Rally

Robin Sandberg gör comeback efter den svåra kraschen i höstas. Jonas Kruse som gästförare ännu en gång. Jonas Åkesson på gång i en nybyggd Toyota Corolla. Det småländska privatstallet Team Nybe sätter verkligen färg på rally-Sverige med 3 profiler.

När anmälningstiden till vårens stora rallytävling, SM-deltävlingen South Swedish Rally 10-12 maj och med start och mål i Älmhult, har Team Nybe anmält samtliga tre förare.
– Vi har anmält tre bilar och har för avsikt att starta med samtliga i South Swedish Rally, förklarar Mathias Bengtsson, ”stallchef” för Team Nybe.

Intressant  är naturligtvis att SvT:s motorexpert och tidigare rallyproffset, värmlänningen Jonas Kruse, ännu en gång gör ett gästspel i teamets bakhjulsdrivna Volvo 240.

Team Nybe i South Swedish Rally 2018, fr v Jonas Kruse med kartläsaren Håkan Ekholm, Jonas Åkesson med kartläsaren Andreas Martinsson, Robin Sandberg med kartläsaren Mathias Bengtsson.
Fotograf: Robin Sörensen

–Det är både kul och spännande med Jonas i en av våra bilar ännu en gång. Jonas är riktigt tänd efter sitt deltagande i Silverkongen i lördags, säger Mathias Bengtsson och tillägger att kontakten med Jonas Kruse från början var ett ”långskott”, men som gick i mål. Håkan Ekholm är kartläsare åt Jonas Kruse i SSR.

Men ur ett bilsportperspektiv är dock smålänningen Robin Sandbergs comeback i en nybyggd Toyota Corolla efter den svåra kraschen i SM-deltävlingen East Swedish Rally i september intressantast. Både Robin och hans kartläsare, stallchefen Mathias Bengtsson, skadades mycket svårt när de körde av specialsträckan efter att bromspedalen brustit. Vägen tillbaka har varit tuff speciellt för Robin, bland annat har han alltjämt problem med vänster arm.
– Men nu känner jag mig redo, ser verkligen fram mot att får starta och dessutom i en ny tävlingsbil, säger han.
Mathias Bengtsson är kartläsare åt Robin Sandberg, vilket innebär emotsedd comeback för båda.

Teamets tredje bil, även den en Toyota Corolla i Grupp H, kommer att köras av blekingebon Jonas Åkesson. Bilen är under byggnation och utgår från en ny kaross, men med många delar från Robin Sandbergs kraschade tävlingsbil.
– Just nu lägger vi all tid på att få ordning på bilen. För mig personligen är det en stor omställning att få köra framhjulsdrivet efter alla år med bakhjulsdrift, säger Jonas Åkesson som har Andreas Martinsson som ny kartläsare.
– Jocke Karlsson är hus- och pappaledig denna säsong, hälsar Jonas.

För ytterligare information, kontakta Mathias Bengtsson, Team Nybe, 0706-237307.

Jonas Kruse kommer till start i Silverkongen i Nybe:s 240

Jonas Kruse gästspelar i rallytävlingen Silverkongen. Det tidigare rallyproffset och numer uppskattade expertkommentatorn åt SvT Sport kommer att ratta en Volvo 240 i tävlingen som avgörs 21 april i Älmhult. Både för Jonas och rallypubliken är det ett efterlängtat och kärt återseende. Det var 24 år sedan sist som han for fram i en vilt sladdande Volvo 240.

I några dagar har det spekulerats vilt i sociala medier om vilka som döljer bakom pseudonymen ”Mr Liten Sladd” med kartläsaren ”Co Driver” från ”Hemliga klubben” i anmälningslistan till rallytävlingen Silverkongen.

Nu är det officiellt att det är värmlänningen Jonas Kruse, 52, tidigare rallyproffs och populär expertkommentator hos SvT Sport, och hans kartläsare skåningen Håkan Ekholm som döljer sig bakom dem.

Jonas kommer att köra en Volvo 240 i den trimmade grupp H-klassen för Team Nybe i tävlingen som avgörs på erkänt krokiga vägar i Göingeskogarna och kring Älmhult. Totalt är det sex specialsträckor som ska köras i tävlingen som bland annat ingår i Sydsvenska Mästerskapet.

Det är Team Nybes stallchef, smålänningen Mathias Bengtsson, som står bakom Kruses gästspel. Mathias var för övrigt tillsammans med föraren Robin Sandberg inblandade i en mycket svår olycka i höstas där både ådrog sig allvarliga personskador. Men nu är de på väg tillbaka, men i väntan på det ger de Kruse en chans.

– Bilen skulle egentligen pensioneras, men Robin kom på idén att ringa till Kruse för att fråga om hade lust att köra den. Få rallyförare förknippas sån starkt med en Volvo 240 i bredsladd som just Jonas, berättar Mathias Bengtsson om långskottet som sattes mitt i prick.

Jonas blev glad över erbjudandet. Att köra en Volvo skulle återuppliva många fina rallyminnen från tiden på de svenska rallyvägarna under tidigt 90-tal. Kruse döptes snabbt till ”sladdkung” på grund av sin breda, yviga och mycket publikfriande körstil. Det var i en SAM-Volvo som han körde hem sin första SM-titel 1994 i hård konkurrens med Mats Karlsson, Säffle.

– Det har blivit en och annan bakskärm och stötfångare genom åren inte minst på de sydsvenska vägarna, men det fanns nya att köpa billigt på skroten … 2fötti som de säger i Småland är ju Sveriges mest sålda bilmodell, hittills, säger Jonas Kruse och förklarar att han inte har några segerambitioner, han har karriären bakom sig, även om hornen lär växa ut så fort som hjälmen satts på skallen.

– Tempot har jag inte, men förutsättningarna är bra. Jag gästspelade visserligen i några tävlingar i fjol för Heda Motorsport, men det behövs fler mil än förr för att komma upp i någorlunda tempo, förklarar Jonas och fortsätter:

– Tyvärr får jag bjuda alla på frikort att köra ifrån mig. Men väl med hjälmen på och högerfoten mot gaspedalen, kanske kommer det så småningom.

Från arrangörshåll välkomnas Jonas Kruses och kartläsaren Håkan Ekholms start – de har tillåtit honom att vara anonym fram tills att startlistan offentliggjorts.